Open sitemap
  • Logo van Werken bij provincie Groningen
  • person
    |

Interview met oud-stagiair

Kristen Dijkstra

Tactisch Servicedeskmedewerker

Profielfoto van Kristen Dijkstra
  • Opleiding: Facility Management
  • Soort stage: Managementstage
  • Duur van stage: 6 maanden

Interview met Kristen Dijkstra over haar stageperiode bij Team Facilitair Beheer en Exploitatie Gebouwen

Waarom heb je gekozen voor provincie Groningen als stageplek?

Ik kwam via via in contact met de provincie Groningen. Tijdens mijn eerste kennismakingsgesprek merkte ik meteen hoe vriendelijk en benaderbaar de collega’s waren, wat me direct een goed gevoel gaf over de organisatie. Mijn stageopdracht was bij het team Facilitair Beheer en Exploitatie gebouwen, dat zich richt op de facilitaire kant van het provinciehuis en de buitenlocaties. Daarnaast heb ik ook kleinere opdrachten uitgevoerd voor het team Klantcontact, vooral gericht op evenementen. Zo leerde ik zowel de inkoop- als de evenementenkant van de provincie kennen en hoe dit in de praktijk werkt. Dit sloot perfect aan op mijn opleiding, waarbij we konden kiezen tussen inkoop en eventmanagement.

Hoe heb je je stage bij provincie Groningen ervaren?

Ik kijk heel positief terug op mijn stage. In deze periode heb ik superveel geleerd en vond ik het ook een fijne werkomgeving. Op mijn eerste dag werd ik goed op weg geholpen met een account, rondleiding en kennismaking met de collega’s. Vanaf het begin voelde ik me echt welkom in het team, waardoor ik elke dag met plezier naar het provinciehuis ging. Tijdens terugkomdagen hoorde ik soms verhalen van andere stagiaires en besefte ik hoe goed ik het had bij de provincie. De begeleiding was goed, maar ik kreeg ook de vrijheid om dingen zelf op te pakken. Dat vond ik heel fijn, want zo leer je pas echt hoe je dingen zelfstandig kunt aanpakken.

Welke werkzaamheden heb je tijdens je stage bij provincie Groningen gedaan?

Ik liep stage bij het team Facilitair Beheer en Exploitatie Gebouwen. Mijn managementstage ging vooral over het helpen opzetten van de aanbesteding voor afvalinzameling. Ik heb stukken geschreven voor de marktconsultatie, het proces daarvan bijgewoond (zowel schriftelijk als mondeling) en uiteindelijk het verslag van de consultatie opgesteld.

Tijdens mijn studie Facility Management kon je in het eerste jaar kiezen tussen inkoop en eventmanagement. Ik koos toen voor eventmanagement, omdat ik nog niet veel met inkoop had gedaan en het me toen minder trok. Maar door deze stage, waarin ik vooral met inkoop en aanbestedingen bezig was, ontdekte ik dat ik die kant eigenlijk erg leuk en interessant vind! Ik heb veel geleerd dat ik nu nog steeds kan gebruiken, want ik werk nu vaak mee in werkgroepen voor facilitaire aanbestedingen.

Naast mijn hoofdopdracht deed ik ook wat kleinere projecten, zoals zaken rondom huisvesting, kerstpakketten en het organiseren van een vastgoed dag samen met andere provincies.

Hoe heeft je stage bijgedragen aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling?

Mijn stage bij de provincie heeft me enorm geholpen om zowel persoonlijk als professioneel te groeien. Ik begon best onzeker, en mijn eerste beoordelingsgesprek vond ik dan ook lastig. Maar dat gesprek zette me aan het denken en zorgde voor een echte omslag. Ik ben daarna veel zekerder geworden, en dat merk ik nog steeds in de feedback van collega’s. Door de open en eerlijke gesprekken met hen heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.

Tijdens mijn stage heb ik ook veel geleerd op professioneel vlak, vooral op het gebied van communicatie. Ik had veel contact met externe leveranciers en andere partijen, en hoewel we daar op school wel over leren, leer je in de praktijk toch het meest. Ik ben mijn opleiding in 2020 begonnen, midden in de coronatijd, en daardoor vond ik het lastig om een goed beeld van het vak te krijgen. Door de praktijkervaring tijdens mijn stage ontdekte ik hoe leuk ik het vak eigenlijk vind, wat me motiveerde om ermee door te gaan.

Hoe heb je het samenwerken met verschillende generaties binnen de provincie Groningen ervaren?

Eigenlijk heb ik weinig gemerkt van het verschil tussen generaties. Vanaf het begin voelde ik me welkom in het team en de organisatie, en al na de eerste week leek het alsof ik er al jaren rondliep. Ik was 19 toen ik begon en de jongste in mijn team, en dat ben ik nog steeds, maar dat voelt helemaal niet zo. Ik kan heel goed opschieten met mijn collega’s, en het is altijd gezellig met ze, zowel op het werk als daarbuiten.

Waarom heb je ervoor gekozen om na je stage bij de provincie Groningen te blijven werken?

Na mijn stage kreeg ik de kans om een paar dagen per week bij de provincie te blijven werken. Van februari 2023 tot mei 2024 werkte ik als facilitair medewerker. Naast mijn studie was ik vaak 1 à 2 dagen op het provinciehuis, en in de vakanties zelfs 3 dagen per week. Zo kon ik meewerken aan verschillende projecten rond aanbestedingen en huisvesting. Ik heb dit echt als een leuke en leerzame tijd ervaren.

Toen er in maart 2024 een vacature voor Tactisch Servicedeskmedewerker vrijkwam, twijfelde ik geen moment en solliciteerde ik direct. Sinds mei 2024 werk ik hier nu officieel als Tactisch Servicedeskmedewerker. Ik werk 3 dagen per week op de Servicedesk en de andere 2 dagen werk ik nog steeds aan projecten voor het facilitaire team. Die combinatie vind ik erg leuk omdat het zorgt voor veel afwisseling en ik zo veel blijf leren. Ik zit hier momenteel helemaal op mijn plek.

Wat zou je zeggen tegen studenten om hen te motiveren voor een stage bij provincie Groningen?

Ik heb tijdens mijn stage veel geleerd vanuit de praktijk. Je krijgt volop mogelijkheden om dingen te leren en zelf uit te proberen. Alle collega's staan open voor vragen en laten je je welkom voelen in het team. Bij de provincie zijn er bovendien goede doorgroeikansen, dus er is een kans dat je na je opleiding hier aan de slag kunt. Ik raad de provincie Groningen dan ook zeker aan als stageplek!

Onze andere oud-stagiairs

Profielfoto van Anna Knook

Anna Knook

Lees het interview met Anna Knook. Zij ontwikkelde een interactieve applicatie voor het Erfgoedloket, die eigenaren van erfgoedpanden helpt met vragen over hun woning en bevingsschade.
Profielfoto van Bas Kuus

Bas Kuus

Lees het interview met Bas Kuus. Hij werkte aan de organisatie van de 'Europa Maand', ondersteunde de Jongerenadviesraad en deed onderzoek naar cultuurparticipatie.
Profielfoto van Joost van Woerkom

Joost van Woerkom

Lees het interview met Joost van Woerkom. Hij werkte aan een project over recreatiedruk en natuurbehoud, dat later uitgroeide tot een bredere aanpak binnen de provincie Groningen.
Ontmoet meer collega's

Wil je onze vacatures ontvangen?

Registreer jezelf, houd overzicht over je sollicitaties, maak een job alert aan en ontvang vacatures in je mailbox

Registreer je direct

Vacatures

  • Vacatures
  • Job alerts
  • Talentpool

Medewerkers lock

  • Interne vacatures

Werken en leren

  • Stages
  • Trainees
  • Garantiebaan en werkervaringsplaats

Over ons

  • Wat doen wij
  • Onze talenten
  • Sollicitatieprocedure
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Jouw werkplek
  • Contact

Account

  • Inloggen
  • Registreren

Volg ons

  • LinkedIn logo
  • X logo
  • Facebook logo
  • Instagram logo
  • Youtube logo
Powered by Solutions Factory | Alle rechten voorbehouden © 2025
Sitemap | Privacy statement | Toegankelijkheidsverklaring
Vacatures
  • Vacatures
  • Job alerts
  • Talentpool
Medewerkers lock
  • Interne vacatures
Werken en leren
  • Stages
  • Trainees
  • Garantiebaan en werkervaringsplaats
Over ons
  • Wat doen wij
  • Onze talenten
  • Sollicitatieprocedure
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Jouw werkplek
  • Contact
  • Home
  • Mijn account